حراج اعتبار ترکیه توسط اردوغان

مناسبات آنکارا با رژیم صهیونیستی حتی در طول دوره پنج ساله پس از حادثه کشتی مرمره نیز هرگز به طور کامل قطع نشد و آنکارا گهگاه نیم نگاهی به سوی تل آویو داشت.
کد خبر: ۵۷۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵ - 10 April 2016
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

مذاکرات محرمانه میان ترکیه و رژیم صهیونیستی برای از سرگیری روابط و بهبود مناسبات فیمابین در لندن به جائی رسیده که در این مقوله اطلاع‌رسانی شده است. این مذاکرات از ماه‌ها قبل با چراغ سبز رجب طیب اردوغان آغاز شده بود ولی اعلام مذاکرات لندن بیانگر آنست که نتایج مذاکرات از دیدگاه طرفین مثبت بوده است.

ترکیه و رژیم صهیونیستی برای چندین دهه در دوره حاکمیت لائیک‌ها در ترکیه، مناسبات بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای داشتند لکن در دوره حاکمیت اردوغان این روابط دچار تنش‌هائی گردید و بر اثر حملات وحشیانه کوماندوهای اسرائیلی به کشتی مرمره که به قتل حداقل 10 نفر و مجروح شدن ده‌ها تن از داوطلبان برای کمک رسانی به نوار غزه منجر شد، تنش‌ها به اوج خود رسید.

مناسبات آنکارا با رژیم صهیونیستی حتی در طول دوره پنج ساله پس از حادثه کشتی مرمره نیز هرگز به طور کامل قطع نشد و آنکارا گهگاه نیم نگاهی به سوی تل آویو داشت. اردوغان در مقاطعی از زمان در قبال پدیده اشغالگری صهیونیست‌ها و جنایات جنگی آنها در حق فلسطینی‌ها بسیار خوش درخشیده و با برخوردهای جدی و اعتراض‌آمیز خود، مواضع روشنی را در قبال صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته است.

اردوغان در اجلاس «داووس» طی جلسه مشترکی با شیمون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی به شدت علیه جنایات جنگی اسرائیل در حق فلسطینی‌ها در نوار غزه موضع صریح و قاطعی اتخاذ کرد و نوار غزه را «بزرگترین زندان رو باز جهان» نامید. وی عملکرد صهیونیست‌ها را شرم‌آور خواند و خواستار پایان دادن به این وضعیت جهنمی علیه فلسطینی‌ها که صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هستند، شد. با اتخاذ چنین موضعی، انتظار می‌رفت ترکیه رفتار مشابهی در قبال آثار و تبعات دخالت‌های سیاسی و مداخلات نظامی صهیونیست‌ها و هم پیمانان آنها داشته باشد، اما با مرور زمان مشخص گردید که علیرغم مواضع تهاجمی در قلمرو سیاسی – تبلیغاتی علیه اسرائیل، اردوغان و همفکرانش عملاً در خدمت اهداف و برنامه‌های صهیونیستی در منطقه قرار گرفته‌اند و تمامی توان، ظرفیت و استعدادهای خود را برابر موفقیت‌های صهیونیست‌ها و همدستان غربی – عربی آنها به کار گرفته‌اند.

شخص اردوغان حتی در قامت یک میانجی برای ایجاد ارتباط و مصالحه میان صهیونیست‌ها و بشار اسد هم وارد عمل شد ولی بسیار زود با تغییر موضعی 180 درجه‌ای، به همدستی آشکار و نهان با توطئه‌های مشترک غربی – عبری – عربی در مقیاس جهانی پرداخت و ترکیه را به مرکز ثقل فعالیت‌های تروریستی علیه سوریه، عراق، اردن، لبنان و لیبی تبدیل کرد. ایجاد اردوگاه‌های آموزشی برای تروریست‌ها، تجهیز و سازماندهی طیف وسیعی از گروه‌های تروریستی، خرید و فروش نفت و تامین جنگ افزارهای مورد نیاز تروریست‌ها، تبدیل پایگاه هوائی «اینجرلیک» به مرکز هماهنگی شبکه‌های جاسوسی غربی و عربی با صهیونیست‌ها، به همراه طیف وسیعی از اقدامات آشکار و نهان که نیازها و ضرورت‌های عملیاتی برای سازماندهی هزاران تروریست از 85 ملیت را تامین کند، بخشی از فهرست سیاه عملکرد اردوغان و دستیارانش محسوب می‌شود.

اردوغان که زمانی از جانب طیف مخالفینش در ارتش تهدید می‌شد و آنها مرتباً در فکر کودتا علیه وی و همفکرانش بودند، حتی آنها را هم در توطئه و جنایت علیه همسایگان ترکیه همراه ساخت و اکنون در صفحات رسانه‌های ترکیه هم برخی ابعاد همکاری نیروهای ویژه سازمان‌های امنیتی و سایر واحدهای نظامی – امنیتی ترکیه در عملیات تدارکاتی مورد نیاز تروریست‌ها در معرض افشاگری قرار می‌گیرد. اردوغان در این مقولات نشان داده که تحمل چندانی ندارد و با برکناری مدیران و گردانندگان چند رسانه، تصرف آنها و اجرای بدون چون و چرای برنامه‌ها و ماموریت‌های خود می‌اندیشد. وی حتی سعی داشت با ترفندهای تهاجمی خود پای ارتش‌های ناتو در ماجرای سوریه را باز کند و درگیری میان روسیه و ناتو را به فرصتی برای تامین اهداف خود مبدل سازد که رهبران کشورهای عضو ناتو و از جمله آمریکا به وی هشدار دادند که در هرگونه رویاروئی نظامی عمدی با روسیه، قطعاً تنها خواهد ماند.

اردوغان ضمن زورآزمائی بدفرجام با انکار عمومی جامعه ترکیه به ویژه با اقلیت کرد سعی می‌کند فضای سیاسی – اجتماعی ترکیه را ملتهب سازد و یک محیط امنیتی ایجاد کند که دست دولتمردان و سازمان‌های امنیتی را برای هر اقدام سرکوب‌گرانه‌ای باز بگذارد. وی امیدوار است این ابزارها بتوانند زمینه‌های مساعدی برای اجرای «طرح‌های نو عثمانی» فراهم سازند.

اردوغان و دستیارانش برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود به حمایت صهیونیست‌ها و به ویژه جانبداری لابی صهیونیستی در غرب و آمریکا چشم طمع دوخته‌اند و امیدوارند از حمایت آشکار و نهان آنها بهره‌مند شوند. حتی به نظر می‌رسد که در فرآیند نزدیکی پرشتاب جبهه ارتجاع عرب و صهیونیست‌ها نیز برخی مقامات ترکیه نقش واسطه را بازی کرده‌اند. با آنکه صهیونیست‌ها همواره نقاب ضد تروریستی بر چهره می‌زنند ولی در ماجراهای سوریه، به وضوح از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند و حتی مجروحان و مصدومان جنگی آنها را در بیمارستان‌های اسرائیل پذیرائی و مداوا نموده‌اند که پس از مداوا برای ادامه عملیات تروریستی به سوریه باز گردند. «بنیامین نتانیاهو» بارها از تروریست‌های مصدوم در بیمارستان‌های اسرائیل عیادت کرده و دستورات لازمه برای تسریع مداوای آنها را صادر کرده است. اعلام رسمی این رویدادها با هدف خاصی صورت می‌گیرد که مشخصاً ابعاد همکاری‌ها در تبلور فعالیت‌های تروریستی در سوریه و عراق و سایر کشورها را برای تقویت روحیه تروریست‌ها و تضعیف روحیه مدافعین و نیروهای مقاومت، به وضوح آشکار سازد.

با این حال، اکنون ماه‌ها است که ستاره اقبال تروریست‌ها درحال افول است و حامیان آنها به وحشت افتاده‌اند. همزمانی تلاش‌ها برای نزدیک‌تر ساختن ترکیه و اسرائیل نشان می‌دهد تلاش‌ها دقیقاً با این انگیزه و هدف صورت می‌گیرد که این اقدام مانع سقوط سنگر تروریست‌ها شود و یا حداقل در روند تحقق آن تاخیر و توقفی را ایجاد نماید.

اردوغان، حیثیت و اعتبار منطقه‌ای و جهانی ترکیه را در یک قمار بزرگ در ماجرای سرمایه‌گذاری‌های تروریستی، خدشه‌دار کرده و در مسیری قرار گرفته که دیگران، برنامه‌ریز و مجری تحولات میدانی و پیرامونی آن هستند. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی با هر توجیهی که از جانب دولتمردان ترکیه برای آن اقامه شود، زیان انباشته برای ترکیه را به همراه خواهد داشت و لکه ننگ همدستی با تروریست‌ها و اشغالگران را بر پیشانی ترکیه خواهد چسباند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.